Erasmus+ -hankeohjelman Value+ -hankkeen tavoitteet

Keskeisimpänä hanketavoitteena oli organisaation vahva strateginen tahtotila kansainvälisyystoiminnan laadun kehittämiseen ja määrän lisäämiseen. Ennen Value+ -hanketta VAAOssa oli jo muutaman edeltävän vuoden aikana kehitetty kansainvälisen työssäoppimisen prosessia. Tätä kehitystyötä oli tehty oppilaitoksen omalla rahoituksella. Value+ -hankkeen aikana tehtiin merkittävää kehitystyötä ja standardisointia kansainvälisen työssäoppimisen prosessiin. Toimintatapojen yhdenmukaistamisen tavoitteissa onnistuttiin erinomaisesti, sillä hankkeen aikana luotiin kaikkien alojen opiskelijoiden kansainvälisille työssäoppimisjaksoille yhteinen toteutumismalli kattaen koko prosessin hakeutumisvaiheesta raportointiin. Hankkeen aikana kansainvälisyystoimintaan saatiin mukaan myös uutta henkilöstöä, sillä osa henkilöstöliikkuvuuksille osallistuneista oli ensimmäistä kertaa mukana kansainvälisellä liikkuvuusjaksolla.

Value+ -hankkeessa toteutettiin 32 opiskelijaliikkuvuutta sekä 5 henkilöstöliikkuvuutta. Näiden tavoitteina oli kansainvälisen työssäoppimisprosessin laadullinen kehittäminen. Henkilöstöliikkuvuuksien yhteydessä tehtiin yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa vertailevaa kehitystyötä, jossa benchmarkattiin työssäoppimisjakson aikana suoritettavan tutkinnon osan vastaavuuksia kohdemaan vastaavan tutkinnon osaamistavoitteisiin. Tätä kautta saatiin arvokasta lisätietoa osaamisen ja tutkintojen kansainvälisen hyväksilukemisen ja tunnustamisen tavoitteessa. Yleisemminkin henkilöstöliikkuvuuksien teemana oli opetussuunnitelmien sekä koulutusjärjestelmien vertailu monilla eri tasoilla.

Opiskelijaliikkuvuudet monialaisesti ja läpinäkyvällä valintaprosessilla

VAAOn kansainvälisyystoiminnan yksi keskeisimmistä linjauksista on kansainvälisten liikkuvuuksien (myös työssäoppimisjaksojen) mahdollisuuksien tarjoaminen kaikille opiskelijoille alasta riippumatta sekä kansainvälisiin liikkuvuuksiin tehtävien opiskelijavalintojen läpinäkyvyys. Olennainen tavoite tässäkin hankkeessa oli mahdollistaa kansainväliset työssäoppimisjaksot kaikkien VAAOn eri alojen opiskelijoille. Näin ollen hakeutumisvaiheessa ei rajattu hankkeessa mukana olevia aloja, vaan kaikkien alojen opiskelijoille tiedotettiin läpinäkyvästi hakumenettelyssä Wilma-järjestelmän kautta. Hankkeessa ei myöskään rajattu osallistumismahdollisuutta ainoastaan nuoriso-opiskelijoille ja liikkuvuusjaksoille osasllistuneissa olikin ensimmäistä kertaa mukana kolme aikuisopiskelijaa. Kesällä 2016 alkaneessa Learning by Living -hankkeessa jatketaan tätä toimintamallia ja panostetaan yhä enemmän aikuisopiskelijoiden liikkuvuuden lisäämiseen.

Value+ -hankkeessa monialaisuus toteutui erinomaisesti, sillä opiskelijaosallistujia oli peräti kymmeneltä eri alalta (merkonomi, kansainvälisen kaupan merkonomi, kokki, kosmetologi, autoala, rakennusala, pintakäsittelyala, kone- ja metalliala, lähihoitaja, sisustussuunnittelilja). Tämä on oppilaitoksen koulutustarjonta huomioiden varsin kattava alaotos.

Value+ -työssäoppimisjaksolla Edinburghissa

VAAOsta keväällä 2016 kosmetologiksi valmistunut Vilhelmiina Riuttala suoritti yhden työssäoppimisjaksoistaan Iso-Britannian Edinburghissa Value+ hankkeen puitteissa. Hän työskenteli Pure Spa&Beauty- nimisessä kauneushoitolassa helmi-maaliskuussa 2015.

”Olen aina ollut kiinnostunut matkustelusta ja päätin lähteä kansainväliselle työssäoppimisjaksolle, koska halusin uusia kokemuksia. Työpaikka ja asunto Edinburghista löytyivät nettiä ahkerasti selaamalla.

Työssäoppiminen ulkomailla tarjosi monia hienoja kokemuksia. Pidin erityisesti työkavereistani ja oli upeaa kierrellä ja nähdä Skotlantia sekä Iso-Britanniaa. Toisaalta koti-ikäväkin saattaa iskeä, kun on yksin vieraassa maassa. Onneksi ehdin kuitenkin tavata Briteissä asuvia tai siellä lomailevia sukulaisiani ja ystäviäni matkani aikana.

Pidempi oleskelu ulkomailla auttaa myös oivaltamaan, kuinka hyvin asiat ovatkaan täällä Suomessa. Toisaalta sain itseluottamusta, kun pärjäsin itsekseni ulkomaan työssäoppimisjaksolla. Myös englannin kielen taitoni kehittyi valtavasti.

Kannattaa olla avoin uusille kokemuksille ja lähteä rohkeasti kansainväliselle työssäoppimisjaksolle, jos mahdollisuus tarjoutuu. Uudet kokemukset toki jännittävät, mutta ovat myös hyvin antoisia ja pieni jännitys on vain hyvästä.”

Vilhelmiina Riuttala

Henkilöstöliikkuvuuksista laatua toimintaan ja uusia yhteistyöavauksia

Henkilöstöliikkuvuudet suuntautuivat yhteistyöoppilaitoksiin ja työssäoppimispaikoille Espanjassa, Unkarissa, Saksassa, Virossa ja Italiassa.

Kansainvälisyysvastaava Mikko Siirilä vieraili Fuengirolassa, Malagassa ja Torre del Marissa, Espanjassa lokakuussa 2014. Kohteina oli sekä oppilaitoksia että työssäoppimispaikkoja, joissa oli vierailuhetkellä VAAOn opiskelijoita Value+ -jaksolla.

Liiketalouden lehtori Petri Kautto tutustui yhteistyöoppilaitoksiimme sekä työssäoppimispaikkoihin Budapestissa huhtikuussa 2016. Vierailun aikana kaksi merkonomiopiskelijaa oli Value+ -työssäoppimisjaksolla Akac Tanyan matkailutilalla.

Sähköalan lehtori Timo Mäntylä vieraili Rotenburgissa ja Bremenissä maaliskuussa 2016. Hän kävi tutustumassa eri alojen työpaikkoihin sekä yhteityökumppanimme BBS Rotenburgin toimintaan. Vierailun aikana kaksi VAAOn kokkiopiskelijaa oli Value+ -työssäoppimisjaksolla Rotenburgissa.

Huhtikuussa 2016 vieraiden kielten lehtori Anna-Leena Haapala perehtyi Viron ammatilliseen koulutusjärjestelmään vieraillessaan Rakvere Ametikoolissa sekä työssäoppimispaikalla Virossa. Vierailun aikana kone- ja metallialan opiskelija oli Value+ -hankkeen työssäoppimisjaksolla Rakveressä. Opetussuunnitelmavertailu oli tärkeässä osassa Virossa käydyissä keskusteluissa, koska sekä Virossa että Suomessa oli meneillään olevana lukuvuonna siirrytty osaamisperusteisuuteen.

Tekniikan toimialajohtaja Janne Hietanummi matkusti toukokuussa 2016 Italiaan tutustumaan ENAC-järjestön ammatillisen koulutuksen yksiköihin Milanossa, Veronassa sekä Bresciassa sekä pohjustamaan yhteistyötä tulevissa liikkuvuushankkeissa.

Yksi henkilöstöliikkuvuuksien keskeisimmistä anneista oli jo olemassa olevien yhteistyökumppanuuksien vahvistaminen sekä uusien yhteistyökumppaneiden löytäminen. Tässä tavoitteessa onnistuttiin erinomaisesti, sillä kaikista kohdemaista saatiin mukaan hankekumppaneita kesällä 2016 käynnistyneeseen Erasmus+ / KA1 –hankkeeseen Learning by Living.

Henkilöstön raporteissa kuvataan antoisia keskusteluja yhteistyöoppilaitosten henkilöstön kanssa erityisesti koulujärjestelmistä, opetussuunnitelmista sekä tavoista tehdä työtä ja opettaa. Myös työssäoppimispaikoilla käydyissä keskusteluissa löydettiin paljon laadullisia kehityskohteita tulevaisuuden työssäoppimisjaksoille. Etenkin tieto- ja viestintätekniikan keinojen lisääminen työssäoppimisen ohjauksessa ja arvioinnissa oli laajalti esillä henkilöstöliikkuvuuksien aikana.

A Summary of the Value+ -project in English

On the background of the project Value+ was the strategy of Valkeakoski Vocational College for years 2014-2017. By this project the youth of Southern Pirkanmaa region were offered high-class international on-the-job training periods according to the targets of the strategy of our college. Along with this, the process of international on-the-job training in Valkeakoski Vocational College was hugely developed and unified and the definition of vocational qualification and the equivalence of degrees was clarified. In general, a more tolerant attitude towards internationalization in the college was achieved.

During school years 2014-2015 and 2015-2016 32 international on-the-job training periods and five staff mobilities were carried out in many different EU countries (Germany, Estonia, Spain, Hungary, United Kingdom, Sweden, Italy and Cyprus) within this project. The basic feature of the participant profile was customer oriented approach. The participant´s study program was not restricted beforehand, but placements were offered transparently and equally for each study program through vast and varied partner network on the basis of actual demand. There was an opportunity for the applicants in the application process to tell what impact the participation would have on their lives and studies. These individual arguments were also visibly included in the selection criteria.

Concurrently with the on-the-job training periods a comparative development work was done with the partners by benchmarking the equivalence of the curriculum of the on-the-job learning period to the educational targets of the partner country. Through this, valuable additional information was attained for reaching targets in international equivalence of different degrees.

At a local and regional level of Southern Pirkanmaa, Value+ project aimed at increasing young people´s vocational qualification and skills in international context. On the other hand, one of the targets was also to make the international affairs in vocational education better known and increase the number of foreign students in Valkeakoski. Nationally/internationally Valkeakoski Vocational College was, for its part, taking part in development work through Value+ project in order to clarify the comparison process between degrees in different countries.

The results of the project were utilized when defining competence and acknowledgement of the qualifications in drawing up new curricula.

 

Rahoitettu Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelmasta. Euroopan komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.

Print Friendly
JaaShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn