Kuinka kädentaitoa opetetaan etänä

 

Liitteenä esimerkkikuvia tehtävästä, jossa opiskelijan tehtävänä oli etsiä ympäristöstään kuusi erilaista asiaa jotka ovat tietyn värisiä ja tehdä kollaasi niistä. Opiskelija suunnittelema ja hahmottelema piirros marmoritehosteseinästä. 

Kun tieto etäopetukseen siirtymisestä tuli, olin hieman kauhuissani siitä, miten kädentaidon teknisen alan etäopetus toteutetaan. Etäopetusta laatiessa on saanut perehtyä ja paneutua e-perusteisiin ja tutkinnon sisältöihin uudelleen sekä miettiä luovia ratkaisuja, kuinka pitää opetuksen mielekkyys yllä.

Alussa tehtävien laatiminen ja teoriaopetus tuntui helpolta ja luontevalta. Oli selkeä mitä teoria-asioita on hyvä kerrata ja palautella mieleen. Teoreettisemmat päivät ja etätehtävät eivät ole kaikkien mieleen, joten myös näin kevättä ja kesää kohti mentäessä on hyvä muistaa nauttia luonnosta ja sen henkiin heräämisestä.

Koin opiskelijoitteni kohdalla parhaaksi järjestää opetus siten, että päivän tehtävät laitetaan Wilmaan ja sieltä jokainen käy omalla ajallaan lukemassa sisällön sekä katsomassa oheiset aineisto linkit, mm. YouTubesta ja tuote/materiaali valmistajien sivuilta. Kukin saa tehdä ja edetä omaan tahtiin kuinka parhaaksi kokee. Kahden päivän takaraja palautuksissa on myös tuntunut sopivalta opiskelijoiden mielestä. Se on antanut sopivaa joustoa jokaisen arkeen ja luovuus pääsee silloin paremmin kehiin kuin väkisin pakotetusti 8-16 välillä.

Osa opiskelijoista on myös päässyt kotona toteuttamaan itseään ja saanut luvan maalata esimerkiksi jakkaran, seinän ja jopa tapetoida. Dokumentoimalla suorituksen on jälkeen päin myös helppo seurata kunkin opiskelijan kehittymistä. Myös antamalla valinnan varaa tekemiseen tulevat työt myös useammin tehdyksi ja kehitys ei pysähdy. Omien opiskelijoitteni oli tarkoitus siirtyä kosoon (koulutussopimusjakso) huhti-toukokuun ajaksi, mutta vallitsevan tilanteen myötä paikat ovat vähissä. On myös tärkeä ottaa huomioon opiskelijan huoli koronasta ja huomioida se opetuksessa. Suurimman osan löytäessä koso-paikan, jää käteen muutama opiskelija. Nyt loppumetreillä alkaa olemaan haastavampaa kehitellä mielekästä etätekemistä, niin että työt tulisivat myös tehtyä. Teoriapuolta ei jaksa kukaan käydä montaa viikkoa putkeen läpi, vaan käsillähän tänne ollaan tultu tekemään, niin kuin yksi opiskelija minulle totesi.

Etäopetuksessa on käyty läpi niin rakennuspiirustuksia, materiaaleja ja niiden valintaa, värimaailmoja, ergonomiaa ja yleistä hyvin vointia. Jokainen on saanut perehtyä ja miettiä, kuinka pitää huolta itsestään niin töissä ja vapaa-ajalla niin fyysisesti kuin henkisesti. Varsinkin korona-aikana on tärkeä pitää huolta henkisestä puolesta, ja siitä ettei jämähdä sohvalle istumaan koko päiväksi. Aurinko tuo paljon energiaa etäopetuksen loppumetreille ja koitetaan jokainen nauttia lukukauden loppumetreistä. Aurinkoista kevään jatkoa jokaiselle alalle ja koitetaan pysyä luovina!

terveisin
Mari Lappalainen,
opettaja (sijainen), Pintakäsittelyala